Het New Financial Magazine wil met best practices, schaamteloze ideeën, sprankelende inspiratiebronnen en scherpe visies een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector. Dit initiatief van Willem Vreeswijk is als onderdeel van de Stichting New Financial Forum dé exclusieve inspiratiebron van de ambassadeurs van de nieuwe financiële wereld (www.newfinancialforum.nl).
huidig nummer \\ abonneren \\ archief \\ index \\ zoeken \\ downloads \\ ambassadeurs \\

archief NFM \\

  \ nummer 2010 1 \\   \ nummer 2010 2 \\
  \ nummer 2011 1 \\   \ nummer 2011 3 \\
  \ nummer 2012 1 \\   \ nummer 2012 2 \\
  \ nummer 2013 1 \\   \ nummer 2013 2 \\
  \ nummer 2013 3 \\   \ nummer 2013 4 \\
  \ nummer 2014 1 \\   \ nummer 2014 2 \\
  \ nummer 2014 3 \\   \ nummer 2015 1 \\
  \ nummer 2015 2 \\   \ nummer 2015 3 \\
  \ nummer 2015 4 \\   \ nummer 2016 1 \\
  \ nummer 2016 2 \\   \ nummer 2016 3 \\
  \ nummer 2016 4 \\   \ nummer 2017 1 \\
  \ nummer 2017 2 \\   \ nummer 2017 3 \\
  \ nummer 2017 4 \\   \ nummer 2018 1 \\
  \ nummer 2018 2 \\   \ nummer 2018 3 \\
  \ nummer 2018 4 \\   \ nummer 2019 1 \\
  \ nummer 2019 2 \\   \ nummer 2019 3 \\
  \ nummer 2019 4 \\   \ nummer 2020 1 \\
  \ nummer 2020 2 \\   \ nummer 2020 3 \\
  \ nummer 2020 4 \\   \ nummer 2021 1 \\
  \ nummer 2021 2 \\   \ nummer 2021 3 \\
  \ nummer 2021 4 \\   \ nummer 2022 1 \\
  \ nummer 2022 2 \\   \ nummer 2022 3 \\
  \ nummer 2022 4 \\   \ nummer 2023 1 \\
  \ nummer 2023 2 \\   \ nummer 2023 3 \\
  \ nummer 2023 4 \\
 
 

Nieuwe waarden
 
Wat is de echte waarde van een bedrijf? Wat is de juiste prijs voor een product? Vragen die in de hedendaagse economie steeds belangrijker worden. Veel mensen nemen voetstoots aan dat alleen de balans de waarde van een bedrijf weergeeft. En dat een goede prijs voor een product een betaalbare prijs is, liefst een lage prijs en gekoppeld aan het idee dat je er voor je eigen portemonnee een voordeeltje mee behaalt. Dit is een manier om naar de economie te kijken, maar wel een manier met desastreuze gevolgen.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Sjoerd Laarberg
De parachutesprong als perfect teamwork
 
“Geef zelf het goede voorbeeld, weet dat je het positieve verschil met elkaar maakt, durf fouten te maken en zet ze om in leermomenten, leef je in een ander in en heb vertrouwen”, aldus Sjoerd Laarberg, sinds 12 december 2012 CEO van Allianz in Nederland. Twee keer per jaar viert hij zijn verjaardag: zijn geboortedag begin april en begin mei de dag dat hij de dood in de ogen keek. Laarberg blijft er echter nuchter onder. Hij is sowieso wars van hallelujah-verhalen.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Carol Anne Hilton
Een economische gereedschapskist gevuld met essentiële levensvragen
 
“#Indigenomics. Het begon als een nieuw woord op social media en groeide uit tot een grootschalige beweging van mensen, bedrijven en organisaties die bouwen aan een nieuwe Canadese economie, gebaseerd op menselijke waarden, moderne inzichten en met volledige omarming van de waarden, talenten en krachten van de oorspronkelijke bewoners. Deze inclusieve economie heeft een ongelooflijk potentieel in alle opzichten”, aldus Carol Anne Hilton, oprichter van het Indigenomics Institute. “Hoogste tijd voor een nieuw verhaal na 150 jaar culturele genocide.”
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



De betekeniseconomie als broodnodig alternatief
 
Wanneer het over economie gaat, lijken we wel makke schapen die braaf achter hun alwetende herder met de blauwe ogen aanlopen. We stellen geen vragen. We komen niet in opstand. We doen wat ons verteld wordt: zoveel mogelijk consumeren om een economische groei zonder einde te bewerkstelligen die de oplossing zal zijn voor al onze problemen. Kaj Morel is deze gang van zaken beu. Hij schreef een boek waarin hij een ander verhaal vertelt over onze economie, een verhaal dat je nooit hoort.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Volkert Engelsman
Nieuwe economie, nieuw verdienmodel, eerlijke waarden
 
“Het begint bij zingeving. Als je trouw blijft aan wie je bent, weet welke weg je bewandelt en je eigen route kunt verbinden aan die van anderen, dan zet je samen stappen die leiden tot een betere wereld. Daar zijn we hier bij Eosta best een eind meegekomen”, aldus Volkert Engelsman, ceo van Europa’s marktleidende en meest innovatieve groente- en fruitspecialist. Volgens Engelsman is het hoog tijd voor een nieuw economisch systeem dat correct rekent, dat wil zeggen óók met maatschappelijke kosten. Een pleidooi voor inclusive finance.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Kinderen zijn geen jonge volwassenen
 
Ik werd getroffen door het bericht dat het aantal overvallen in Nederland wel terugloopt, maar dat het aantal gepleegd door tieners van 12 tot 15 jaar in een paar jaar tijd bijna is verdubbeld. Daarbij werden soms zware wapens gebruikt. Ik schrok ervan, want dat is zeer verontrustend en bedreigend voor onze toekomst. Waardoor komt dat?
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Learning Journey IJsland: concrete bouwstenen voor een nieuwe economie
 
Tien jaar na de crisis lijken de IJslanders de wind weer in de rug te hebben. Maar hoe duurzaam is dit economisch wereldwonder eigenlijk, in hoeverre is het vertrouwen hersteld en welke innovaties dragen bij aan een nieuwe economie. De stichting New Financial Forum ging in samenwerking met Ivo Valkenburg op onderzoek uit en bezocht tijdens een Learning Journey eind mei de echte movers & shakers in IJsland.  
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Sta voor wat je doet!
 
Het New Financial Magazine stelt in iedere editie een Ambassadeur een aantal vragen over de financiële sector. Ditmaal Peggy van der Smitte, mede-eigenaar Marcel van der Smitte en Partners.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Zinnige vragen
 
De redactie stelt in iedere editie van het New Financial Magazine vijfentwintig ‘zinnige vragen’ aan een financieel dienstverlener die zich in het afgelopen kwartaal positief heeft onderscheiden. Ditmaal Erik Friedeberg, mede-initiatiefnemer van Manifesto, een accountant die het anders doet en het klantbelang resoluut centraal stelt.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Roelien Bokxem, Jorn Wolfs en Paul Rijns
Collectief leiderschap in de praktijk
 
Hoe creëer je binnen je bedrijf de optimale omstandigheden voor wendbare, zelfsturende, creatieve teams? Dat was de centrale vraag van een door de stichting New Financial Forum georganiseerde workshop over Collectief Leiderschap. De workshop werd gegeven door Roelien Bokxem en Jorn Wolfs (PresenceAtWork). Paul Rijns van ASR was gastheer.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Ambassadeurs van het New Financial Forum
 
Alle Ambassadeurs van het New Financial Forum op een rij....
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel




 
© 2024 New Financial Forum   l  Disclaimer  l  Contact