|
||||
Het New Financial Magazine wil met best practices, schaamteloze ideeën, sprankelende inspiratiebronnen en scherpe visies een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector. Dit initiatief van Willem Vreeswijk is als onderdeel van de Stichting New Financial Forum dé exclusieve inspiratiebron van de ambassadeurs van de nieuwe financiële wereld (www.newfinancialforum.nl).
|
||||
huidig nummer \\ abonneren \\ archief \\ index \\ zoeken \\ downloads \\ ambassadeurs \\ |
Willem Vreeswijk Koplopers in duurzaam verzekeren Achim Steiner, plaatsvervangend secretaris-generaal van de Verenigde Naties lanceerde in 2012 tijdens de 48ste editie van het congres van de International Insurance Society in Rio de Janeiro de Principles for Sustainable Insurance. Het is prachtig dat verzekeraars nu oprecht hun best doen om uit het dal te klimmen en zich daadwerkelijk inzetten voor een meer duurzame – financiële – wereld. Het is daarom ook goed om hier te laten zien waar de verzekeringssector óók voor staat. Juist omdat Nederland wereldwijd eindelijk weer eens voorop loopt. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF
Deel dit artikel
|
|||
Willem Vreeswijk Duurzaamheid als enige toekomst In een themanummer Duurzaamheid mogen de vorig jaar door de Verenigde Naties geïntroduceerde Principles for Sustainable Insurance niet ontbreken. Zeker niet omdat Nederland eindelijk weer eens wereldwijd de toon zet. En dit maal op een positieve manier. Maar liefst vijf Nederlandse verzekeraars (Achmea, Aegon, Delta Lloyd, ING en Zwitserleven) hebben deze Principles vorig jaar tijdens het IIS-congres in Rio de Janeiro onderschreven en het Verbond van Verzekeraars steunt de principes actief. We mogen trots zijn op deze zes partijen. Daarom in dit nummer aandacht voor een aantal duurzaamheidscasussen. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Rens van Tilburg De goddelijke boekhouder Kan ik het dan nooit goed doen? Het is de vraag die menig professional in de financiële sector zich de afgelopen jaren heeft gesteld. “Nee”, is het antwoord dat ze zichzelf hebben gegeven, getuige hun afwezigheid in het debat over de toekomst van ‘hun’ sector. Wetenschapper Rens van Tilburg roept de sector op wel in debat te gaan met de koplopers die een duurzame wereld vormgeven en zelf helder aan te geven wat hun eigen bijdrage aan deze wereld zal zijn. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Jilles Eissen Altijd op zoek naar wat mensen drijft Jilles Eissen, directeur Bedrijven bij Rabobank Barneveld-Voorthuizen, is altijd op zoek naar wat mensen drijft. “Is dit nog steeds je droombaan?” vroeg hij aan zijn medewerkers. Het nieuwe HR-plan van de bank heeft een toepasselijke naam: 'Ons DNA, de droom centraal'. Inmiddels runt een voormalige collega een succesvolle kroeg. Een accountmanager van de bank staat nu met veel plezier als economiedocent voor de klas. En een medewerkster betalingsverkeer ruilde haar backoffice-functie in voor een baan als medisch secretaresse. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Robert Witteveen De klant in een nieuw tijdperk We zitten niet meer in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperken. Hiermee opende Herman Verhagen zijn boek De Duurzaamheidsrevolutie. Met deze zin slaat hij de spijker op zijn kop. We zitten met z’n allen – of we er nu wel of niet erg in hebben – in een zeer interessante transitiefase. Deze transitie vormt de overgang van een modernistisch industrieel tijdperk naar een toekomstig duurzaam organisch tijdperk. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Liesbeth van der Kruit De essentie van duurzaam verzekeren De Principles for Sustainable Insurance (PSI) zetten de essentie en de relevantie van verzekeren weer op de kaart, aldus Liesbeth van der Kruit, directeur Group Corporate Social Responsibility (CSR) van Achmea. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Marjolein Wester-Breed Op een speelse manier nadenken over later Een belangrijke uitdaging voor een pensioenverzekeraar is om mensen zover te krijgen dat zij pensioeninformatie niet alleen ontvangen maar ook tot zich nemen. Op een speelse en inspirerende manier slaagt Aegon erin mensen daadwerkelijk financieel bewust te maken. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Marie-Louise Voors Iedereen verdient een kans Vraagstelling: is het de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven om zich in te zetten om iedereen een kans te geven? En zo ja, hoe? Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Babs Dijkhoorn Duurzaamheid als onderdeel van de bedrijfsstrategie Duurzaamheid is geen PR, maar onderdeel van de bedrijfsstrategie van de onderneming. “Verzekeraars moeten waarmaken dat ze er zijn voor hun klanten en hen helpen bij het veiligstellen van hun financiële toekomst.” Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Dennis van der Putten en Manuel Adamini Verantwoord beleggen ook morele verplichting Klanten vertrouwen Zwitserleven veel geld toe. De doelstelling is een goed rendement tegen een bepaald risico, om te genieten van een mooi pensioen. Dit willen we op een verantwoorde manier behalen, zodat mensen straks ook nog in een mooie wereld oud worden. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Richard Weurding Duurzaamheid vergt een lange adem In 2012 introduceerde de VN de ‘Principles for Sustainable Insurance’ (PSI). Het Verbond van Verzekeraars heeft PSI omarmd als uitgangspunt voor goed verzekeren. Duurzaam verzekeren betekent een goede inschatting maken van risico’s en kansen op de lange termijn. Daarbij moet je als verzekeringssector niet enkel kijken naar winst maar ook naar ecologische, bestuurlijke en sociale aspecten. Duurzaam verzekeren vraagt om meedenken over en meewerken aan toekomstbestendige verzekeringsoplossingen. Dat vergt een lange adem. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Jeroen Timmers Duurzaam is ‘transformeren vanuit het hart’ We zijn met zijn allen driftig aan het sleutelen om onze voetafdruk op aarde te verkleinen. Absoluut noodzakelijk. We hebben namelijk nogal wat rommel gemaakt. Maar is dat duurzaam? Weten we eigenlijk wel wat ‘duurzaam’ in zijn essentie betekent? We lijken een belangrijk punt te zijn vergeten. Onszelf. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Saskia Buma Mama Vita: passie, noodzaak en succes We treffen Saskia Buma (45) op het terras van hotel het Oude Raadhuis in Castricum. Ze straalt energie, daadkracht en passie uit. Alle lichten lijken op dit moment op groen te staan voor haar stichting Mama Vita, waar ze sinds ruim een jaar directeur is. Ze bruist van de ideeën en is met veel projecten tegelijkertijd bezig. Ze is er nog lang niet, heeft veel ijzers in het vuur, is gewend om met onzekerheden te leven, maar heeft een rotsvast vertrouwen in wat ze doet. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Nicolette Loonen Krimp is goed Een jaar geleden was ik bij de lancering van de Principles for Sustainable Insurance. Een mooie bijeenkomst, met een indrukwekkende lijst aan namen van verzekeraars die deze principes op die middag zouden gaan ondertekenen. Dat er veel Nederlandse partijen onder de eerste ondertekenaars van dit mondiale initiatief zaten, was iets om als inwoner van één van de kleinere landen in de wereld trots op te zijn. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Lambert Becks Zinnige vragen In elke editie van het New Financial Magazine legt de redactie een dertigtal zinnige vragen voor aan een financieel dienstverlener die zich het afgelopen kwartaal heeft onderscheiden. De financieel dienstverlener mag hier zelf tien vragen uit kiezen. Deze keer: Lambert Becks, oprichter van Leef Nu! en auteur van het werk- en doeboek Rijker leven (een co-productie met Jelle Bartels). Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
Ambassadeurs van het New Financial Forum Ambassadeurs van het New Financial Forum Het New Financial Forum is het platform voor het nieuwe bankieren, het nieuwe beleggen, het nieuwe verzekeren en het nieuwe adviseren. Een overzicht van de ambassadeurs met een link naar hun persoonlijke pagina vindt u hier. Lees verder in de digitale editie online Lees verder als PDF |
|||
|
||
© 2024 New Financial Forum l Disclaimer l Contact
|
||